„Katastrofa (z řec. kata-strofé, zvrat, převrat, zničení) je událost, která nastává v důsledku lidské nebo přírodní činnosti a ničivě postihuje přírodu nebo společnost.“
Krátký a výstižný popis (ano, cítím se být postihnuta lidskou činností!),
který lze najít na Wikipedii a výborně sedí na filmový počin Eragon (2006) režiséra Stefena
Fangmeiera a scénáristy Petera Buchmana. Doporučení pro slabší a citlivější
jedince: Pokud jste film neviděli, ani se na něj nedívejte, je to brutálnější
než masakr motorovou pilou a nemuseli byste to rozdýchat! Teď už konečně k samotnému příběhu a
celé této tragédii. Bylo-nebylo, za sedmero horami a sedmero řekami, žila
v líbezném městečku
Popel…Oh, ne, počkat, jiný příběh. V onom malebném městečku žil chlapec,
poněkud bystré nátury a k tomu posera (primární cíl pomstít se Ra'zakům
se zvrhl k utíkání před nimi), nebo aspoň tak ho vykreslují řádky,
které mu a podobně postihnutým hercům barbaři vložili do úst a on
s kolegy
je neváhá použít jako zbraně hromadného ničení: Při vylíhnutí Safiry
konstatuje: „Žádný kámen, vejce! Podívejme.
Co jsi zač? Pták nejsi.“ Wow! Ale počkat, vlastně můžeme být rádi, že si ráčil
dát pět a pět dohromady, takový náš starý záporák Galbatorix třeba nazývá vejce
kamenem, ač sám je dračím jezdcem a „specialistou v oboru“, asi nám jen
senilní, ale když už, tak ať to má říz, proto se pro něj „kámen“ stává
fetišizovaným objektem stejně jako „Můj milášek“, kdy bez něj chudáček trpí
jako zvíře: „Bez svého kamene strádám, neprodlužuj už dál mé utrpení“. Ke
„kameni“ se zdá být přitahován i místní
řezník Sloan, který ho hladí hlava nehlava a hází na něj poměrně uslizlý
pohled, avšak když Sloan zjistí, že ho Eragon našel při lovu v lese, tak
zčista jasna ví, že patří králi a nechce s ním mít nic společného.
Znalec ten pán! Popisovat odchylky filmu od knihy a to, jak
člověku zprznili představy, by bylo na dlouho a není to prvotním
záměrem,
jelikož filmové adaptace si příběh potřebují nějak přizpůsobit, proto
později v rychlosti
zmíním pro mě jen ty nejvíce zarážející věci, ale teď bych ráda vypsala
nějaká
pozitiva. Ano, překvapivě i tu jsou, ač jsou spíše subjektivní, stejně
jako mé
ostatní názory. (Berte vše s rezervou!). Malá Safira je jedním slovem
rozkošňácká a její růst v oblacích a blescích by se dal nazvat zdařilým,
pokud potřebuje režisér čas na ostatní scény. Tím by pozitiva asi ale
hasly. Jestli
je filmu něco dále neodpustitelného, tak to, že Aryi neráčili přidělat
elfí uši,
jako by elfí rasa pořádně neexistovala, stejně tak jako rasa trpaslíků,
z Urgalů
se stala akorát pomalovaná prasátka a dračici Safiru degradovali na
ptáka jarabáka,
který se nechá komandovat bez špetky odporu: „Jsem tvůj jezdec a
letíme!“ Jednoduše
velebnosti, jdu blejt!
Žádné komentáře:
Okomentovat