Nekroskop,
neboli osoba, která mluví s mrtvými, není jen název série, ale
v osobě Harryho Keogha také hlavní postava. Záměrně nepíši
protagonista, nebo antagonista, ono se to tady čas od času poněkud
blbě určuje, poněvadž se děj odehrává hlavně v období
studené války a hrdiny jsou většinou agenti pobočky E Anglické
a Ruské strany opony, kteří proti sobě brojí jedna radost.
Jak už
nechává tušit název jejich pracovišť, nejsou
to obyčejní lidé, ale espeři, obdaření zvláštními
schopnostmi, někteří umějí číst myšlenky nebo vidí do
budoucnosti, jiní jsou něco jako chodící GPS, nebo detektor lži.
Proč
se nekroskop nenazývá klasicky a tradičně nekromant? Protože pro
mrtvé je to sakra velký rozdíl. Nekroskop je jejich přítel,
rozmlouvá s nimi a rozptyluje prázdnotu jejich bytí (ano, v téhle
sérii život smrtí nekončí, mysl zůstává a že to v hrobě
může někdy být opravdu zajímavé). Nekromant, na druhou stranu,
mrtvé mučí, aby z nich vyrval jejich tajemství. Takže nikoho
nemůže překvapit, když se v Rusku jeden nekromant stane významným
členem tamější pobočky. Naštěstí, jak to už bývá, hodní
agenti v Anglii objeví mladého muže, u kterého je silně rozvinut
jedinečný talent nekroskopa. Chudák Harry, hned jak jakž takž
dospěje a pomstí se člověku, který způsobil, že vyrůstal jako
sirotek, už hupsne do obrovského maléru. Na scénu se totiž již
od začátku první knihy nenápadně vtírají vampýři.
A jsou
to opravdu bestie. Myšlenka, co to vlastně ten vampýr je, je v
podání Briana Lumleyho opravdu originální a zrůdná, nestvořil
žádné pošetilé anemické zubavce, ale skutečná monstra. Tady
je důležité rozlišit pojmy upír a vampýr. Upír je druhem
odporné pijavice, která vleze normálnímu člověku do těla, tam
se zabydlí, sroste s ním a udělá z něj vampýra. Hezky zvýrazní
jeho zlé stránky, potlačí ty dobré, k tomu přidá sílu a
takové ty typické věci a má skvělého hostitele.
Pijavice
má samozřejmě nejradši činnosti jako chlemtání stříkající
krve, vraždění a znásilňování, takže Harrymu a ostatním
nezbude nic jiného než je ohněm a mečem (no dobrá, spíš rýčem
nebo co mají zrovna po ruce) likvidovat.
Naštěstí mu v tom vydatně pomáhá i jeho další užitečná schopnost přemisťovat se z místa na místo během okamžiku, co ho nejednou vytáhne ze zapeklité situace. Tady je krásně ukázáno, jak se může vyplatit vlastnictví talentu na matematiku, jenom díky tomu je toto přemístění možné.
Jak děj
postupuje, podíváme se i do paralelního světa, ze kterého
vampýři pocházejí. Naši hrdinové zjistí, že tam pořád
vládnou železnou rukou, z čehož taky kouká pár pořádných
problémů.
Tady
bych vyčetla jednu chybu v logice. Když jsou vampýři tak moc
alergičtí na česnek, že je to pro ně smrtelná otrava, proč
proboha nikoho nenapadlo před střetem rozžvýkat nějaký ten
stroužek … pak by se roztahaná střeva postav možná
neobjevovala tak často ...
Jinak
je prostředí, ve kterém se děj odehrává dobře popsané,
postavy se navzájem liší a čtení nenudí, i když občas dochází
k opakování se námětu.
Život
esperů je uvěřitelný, působí přirozeně a i nadpřirozeně
nadaní lidé nejsou supermani a mají své osobní problémy, které
jsou nuceni řešit.
Ani
jejich nadání jim to neulehčuje, žádný talent není stejný a
takto obdaření lidé se ho musejí naučit ovládat a používat,
jestli to chtějí někam dotáhnout. Když nechtějí, svůj talent
ignorují, jak to jen jde a často skončí s duševní poruchou,
nebo začnou chlastat. Přece jen, když jste výjimečný anebo z
toho vytřískáte co se dá, anebo to neunesete a zhroutíte se.
Cenou za realistické zpracování je nutnost zvyknout si na to, že
postavy v potyčkách i umírají, přesně tak, jak by měli a
poměrně často si je ani nestihnete oblíbit a už jsou pryč.
Děj má
hezký rychlý spád, po čtvrtou knihu je nabit akcí, zajímavými
místy a postavami, ale nevím, co se autorovi při psaní pětky
stalo, když z ní udělal něco, co vypadá, že na původní
dějovou linii nebylo napojeno, ale spíš násilně naraženo a přeplněno nesmysly. Jako kdyby mu došly všechny dobré nápady,
postavy se chovají jako naprostí hlupáci, hluchá místa v ději
jsou vyplněna divnými sexuálními scénami (opravdu jsou jednoduše
divné, absurdní a zcela zbytečné) což v kombinaci s další
výplní, silným náboženským motivem, který se taky objevil
odnikud a nemá nic společného s předcházejícími čtyřmi
knihami, působí až směšně.
Vrchol tomu přidává závěr, z kterého je jasné, že autor sérii prostě potřeboval dopsat a úplně to odflákl, nebo si procházel osobnostní krizí.
Vrchol tomu přidává závěr, z kterého je jasné, že autor sérii prostě potřeboval dopsat a úplně to odflákl, nebo si procházel osobnostní krizí.
Konec
je pitomost, kterou autor brilantně vyřešil tím, že čtenáři
jednoduše oznámil, že Bůh to tak chtěl. Z Boha to sice dělá
pomatence, nebo rovnou naprostého blba, ale hlavní je, že série
je dokončena …
Když
tohle pomineme a skousneme i pátý díl, je série Nekroskop vhodná
pro milovníky lehkého horroru, nebo pro někoho, kdo si chce
spravit chuť po tom, co ho přítelkyně
donutila shlédnout Stmívání.
Lumley
nám kromě téhle pentalogie nabídl i další série, ve kterých
si nadále pohrává s nekroskopem a vampýri, a sice Nekroskop –
Pobočka E, Nekroskop – Ztracené Roky a Nekroskop – Svět
Vampýrů. Takže pokud nebudete přesyceni krví, směle do toho.
Žádné komentáře:
Okomentovat